Przepustnica międzykołnierzowa to typ zaworu, który jest instalowany pomiędzy dwoma kołnierzami rurociągu. Składa się z obrotowej dysku umieszczonego w korpusie zaworu. Obrót dysku o 90 stopni powoduje otwarcie lub zamknięcie przepływu medium. Dzięki swojej konstrukcji, przepustnice międzykołnierzowe są kompaktowe i łatwe do montażu oraz demontażu, co czyni je wszechstronnym rozwiązaniem w różnych aplikacjach przemysłowych. Jak działają? W jaki sposób są zbudowane?
Co to jest przepustnica międzykołnierzowa?
Przepustnice międzykołnierzowe to istotne elementy w systemach zarządzania przepływem różnych mediów, takich jak ciecze i gazy. Ich główną funkcją jest regulowanie, zamykanie lub otwieranie przepływu w rurociągach. Dzięki swojej konstrukcji przepustnice mogą być montowane pomiędzy kołnierzami rurociągów, co zapewnia ich łatwą instalację i wymianę. Przepustnice międzykołnierzowe znajdują szerokie zastosowanie w wielu branżach przemysłowych, w tym w przemyśle chemicznym, naftowym i gazowym.
Budowa przepustnicy podwójnej mimośrodowej
Podstawa konstrukcji przepustnicy jest wykonana z wytrzymałych materiałów jak stal czy żeliwo. Zapewnia mocowanie elementów wewnętrznych oraz połączenie z rurociągiem. Korpus jest odporny na wysokie ciśnienia i korozję, co pozwala na długotrwałe użytkowanie w trudnych warunkach przemysłowych.
- Tarcza (dysk), to ruchomy element regulujący przepływ medium. Obraca się wewnątrz korpusu, umożliwiając otwarcie lub zamknięcie przepływu. Jest precyzyjnie dopasowana, aby minimalizować opory przepływu oraz zapewniać szczelność w pozycji zamkniętej.
- Wał (trzpień) przekazuje ruch z aktuatora na tarczę. Zwykle wykonany z wysokowytrzymałej stali, aby wytrzymać siły operacyjne. Wał jest kluczowym elementem dla płynnego i niezawodnego działania przepustnicy.
- Uszczelnienia są umieszczone wokół tarczy i wału, zapewniają szczelność przepustnicy, zapobiegając wyciekom medium. Uszczelnienia są wykonane z materiałów odpornych na działanie medium oraz temperatury, co zapewnia długotrwałą szczelność.
- Łożyska podpierają wał, umożliwiając jego płynny obrót oraz minimalizując tarcie i zużycie mechaniczne. Wysokiej jakości łożyska zapewniają długą żywotność oraz niezawodność działania przepustnicy.
- Napęd, czyli mechanizm (ręczny, pneumatyczny lub elektryczny) używany do sterowania pozycją tarczy. Wybór typu napędu zależy od zastosowania i wymagań operacyjnych, zapewniając precyzyjne i efektywne sterowanie przepływem medium.
Praca przepustnicy dwumimośrodowej
Przepustnice dwumimośrodowe charakteryzują się dwiema osiami przesunięcia tarczy. Pierwsza oś jest przesunięta względem środka tarczy, a druga oś względem środka korpusu. Taka konstrukcja zmniejsza tarcie i zużycie uszczelnień podczas otwierania i zamykania, co zapewnia dłuższą żywotność oraz lepszą szczelność. Dzięki temu przepustnice te są idealne do zastosowań, gdzie wymagana jest niezawodność i trwałość, nawet w trudnych warunkach pracy.
Budowa przepustnicy potrójnie mimośrodowej
Korpus przepustnicy potrójnie mimośrodowej jest wykonany z wytrzymałych materiałów, takich jak stal nierdzewna, żeliwo czy stal węglowa. Jest to podstawa konstrukcji, która umożliwia montaż przepustnicy oraz jej integrację z rurociągiem, zapewniając jednocześnie wytrzymałość na wysokie ciśnienia i korozję.
- Tarcza, będąca obrotowym elementem przepustnicy, kontroluje przepływ medium. Dzięki możliwości obrotu o 90 stopni tarcza umożliwia otwarcie lub zamknięcie przepływu, a jej precyzyjne dopasowanie minimalizuje opory przepływu i zapewnia szczelność w pozycji zamkniętej.
- Wał przenosi ruch z mechanizmu napędowego na tarczę. Zwykle jest wykonany z wysokowytrzymałej stali, co zapewnia jego trwałość i niezawodność. Jest to kluczowy element dla płynnej pracy przepustnicy, ponieważ zapewnia precyzyjne sterowanie ruchem tarczy.
- Uszczelnienia to specjalnie zaprojektowane pierścienie, które są umieszczone wokół tarczy i wału. Ich główną funkcją jest zapewnienie szczelności przepustnicy, zapobiegając wyciekom medium. Wykonane z materiałów odpornych na działanie medium oraz temperatury, uszczelnienia gwarantują długotrwałą szczelność.
- Łożyska podpierają wał i umożliwiają jego płynny obrót. Wysokiej jakości elementy mechaniczne minimalizują tarcie i zużycie, co z kolei zapewnia długą żywotność oraz niezawodność działania przepustnicy.
- Napęd to mechanizm sterujący, który może być ręczny, pneumatyczny lub elektryczny. Jego zadaniem jest sterowanie pozycją tarczy, a tym samym kontrolowanie przepływu medium przez przepustnicę. Wybór typu napędu zależy od specyfiki zastosowania i wymagań operacyjnych, zapewniając precyzyjne i efektywne sterowanie.
Sposób działania przepustnic mimośrodowych potrójnych
Przepustnice potrójnie mimośrodowe działają na zasadzie trzech osi przesunięcia tarczy. Pierwsza oś jest przesunięta względem środka tarczy, co redukuje bezpośredni kontakt tarczy z uszczelnieniem podczas otwierania i zamykania. Druga oś jest przesunięta względem środka korpusu, co dodatkowo zmniejsza nacisk na uszczelnienie. Trzecia oś, nachylenie powierzchni uszczelniającej tarczy, powoduje, że tarcza zamyka się pod kątem, co minimalizuje zużycie uszczelnień i zapewnia ich dłuższą żywotność oraz doskonałą szczelność. Dzięki takiej konstrukcji przepustnice potrójnie mimośrodowe charakteryzują się znacznie mniejszym tarciem podczas pracy, co skutkuje wyższą efektywnością operacyjną oraz dłuższą trwałością komponentów.
Przesunięcie trzech osi sprawia, że moment zamknięcia jest bardziej kontrolowany, a siły działające na uszczelnienia są równomiernie rozłożone. Dzięki temu przepustnice potrójnie mimośrodowe mogą być stosowane w aplikacjach o wysokich wymaganiach dotyczących szczelności i wytrzymałości, takich jak systemy wysokociśnieniowe, instalacje transportu substancji chemicznych, oraz w przemyśle energetycznym i gazowym. Konstrukcja zapewnia również łatwiejsze operowanie przepustnicą przy niższym zapotrzebowaniu na siłę napędu, co zwiększa ich efektywność energetyczną.